wtorek, 9 grudnia 2014

Komunikacja na medal


                    Czy istnieje organizacja która może się pochwalić doskonałą komunikacją wewnętrzną? Zaryzykuje stwierdzenie, że i w tej dziedzinie wiedzy, ideału niestety brak. Nie zmienia to jednak faktu, że naszym celem niezmiennie pozostaje dążenie do doskonałości i ulepszanie obecnych standardów w komunikacji wewnętrznej. Każdy specjalista, ekspert ma w głowie jakiś model komunikacji idealnej, ja posłużę się przykładem Melcrum Publishing, które w 2008 Roku opracowało schemat komunikacji idealnej.


ODBIORCY KOMUNIKACJI: Kluczową kwestią w komunikacji wewnętrznej jest odpowiednia identyfikacja interesariuszy, innymi słowy dopasowanie sposobów komunikacji do potrzeb odbiorcy. Najważniejszy jest dialog z pracownikami, w wyniku którego poznajemy ich opinie i otrzymujemy informacje, co tak naprawdę jest dla nich ważne. Dodatkowo, angażując pracowników w działania strategiczne, dążymy do tworzenia wewnętrznych społeczności, co nie pozostaje bez pozytywnego odzewu.

ZAPLECZE: Każda organizacja posiada zaplecze komunikacyjne, na które składa się strategia komunikacji, a ta z kolei zawsze musi być zgodna z planami biznesowymi firmy. W tym obszarze określamy również harmonogram, grupy docelowe, narzędzia komunikacji oraz cel i sposób pomiaru, efektywność poszczególnych kanałów komunikacyjnych.

MENADŻEROWIE: Zadaniem specjalistów ds. komunikacji jest uświadomienie i wskazanie menadżerom jak istotną rolę odgrywają w procesie komunikacji i jak ich umiejętności komunikacyjne przekładają się na efektywność działań. Do obowiązków specjalisty ds komunikacji należy także udostępnienie odpowiednich narzędzi oraz organizacja odpowiednich szkoleń dla menadżerów, jeśli zachodzi taka potrzeba.

UKIERUNKOWANIE NA STRATEGIE FIRMY: Tworząc i realizując strategie, nie można zapomnieć o poinformowaniu pracowników co robimy, dlaczego i po co. Pracownik musi mieć jasno powiedziane, jak ta strategia się przekłada bezpośrednio na firmę, dział w którym pracuje oraz na niego jako autonomicznego pracownika.

POMIAR EFEKTYWNOŚCI: Każde działanie musi być poddane pomiarowi efektywności, a najważniejsze jest to, by ów pomiar przyniósł faktyczne zmiany na lepsze a nie trafił zapomniany do szuflady.

Model idealnej  komunikacji kształtuje strategia firmy oraz jej kultura organizacyjna. One dają w efekcie zmiany na lepsze, zaangażowanie pracowników, zadowolenie klientów, dumę i reputacje godną najwyższego uznania. Być może nie jesteśmy idealni a komunikacja w naszej organizacji daleko odbiega od powyższego modelu, ale zawsze jest czas na to by dążyć do doskonałości:) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz